در این مقاله در خصوص تحلیل عاملی و بار عاملی در نرم افزار اسمارت پی ال اس گفتگو می کنیم.

الف- تحليل عاملي

يکي از مشکلاتي که محققان در تحقيق خود با آن مواجه هستند، کاهش حجم متغيرها و يا تشکيل ساختاري جديد براي آنها مي باشد. که بدين منظور از روش تحليل عاملي استفاده مي شود.

تحليل عاملي بر اساس ملاک هاي تجربي و عملي، تعداد متغيرهايي را که خيلي زياد هستند را به چند عامل کاهش مي دهد و تجزيه و تحليل آنها را ساده تر مي کند.

تحليل عاملي، عمل کاهش متغيرها به عامل را از طريق گروه بندي کردن متغيرهايي که با هم همبستگي متوسط و يا نسبتا زيادي دارند، انجام مي دهد.

تحليل عاملي بر دو نوع است:

الف-1- تحليل عاملي اکتشافي (efa)

در تحليل عاملي اکتشافي، محقق با هدف کشف ساختاري براي شکل دهي متغيرها و طبقه بندي آنهاست و پيش فرض اوليه آن است که هر متغيري ممکن است با هر عاملي ارتباط داشته باشد. به عبارت ديگر پژوهشگر در اين روش هيچگونه فرضيه قبلي درباره نتايج ندارد و در پي اکتشاف عوامل تاثير گذار است. بنابراين، تحليل اکتشافي بيشتر به عنوان يک روش تدوين و توليد نظريه و نه آزمون نظريه در نظر گرفته مي شود.

الف-2- تحليل عاملي تأييدي (cfa)

در اين روش پژوهشگر سعي مي کند تأييدي بر يک ساختار عاملي فرض شده ارائه دهد. يعني تعيين مي کند که داده ها با يک ساختار عاملي معين که در فرضيه آمده است هماهنگ است يا خير. تحليل عاملي تأييدي براي سنجش روايي شاخص هاي يک سازه در پرسشنامه نيز به کار برده مي شود تا معلوم گردد هماهنگي و همسويي لازم بين شاخص ها وجود دارد. به بيان ديگر، تحليل عاملي تأييدي ابزاري است براي سنجش روايي پرسشنامه. يعني پرسشنامه چيزي را اندازه بگيرد که براي اندازه گيري آن ساخته شده است.

برخلاف تحليل عاملي اکتشافي، در تحليل عاملي تأييدي پيش فرض اساسي آن است که مطابق با تئوري پيشين، هر عاملي با زير مجموعه ي خاصي از متغيرها ارتباط دارد.

کاربرد مهم تحليل عاملي تأييدي، بررسي برازش مدل حاوي سوال هاي يک متغير است.

قابل ذکر است این شرکت، آموزش ویدئویی تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم، البته در نرم افزار دیگر معادلات ساختاری یعنی با نرم افزار لیزرل، تهیه نموده است. برای اطلاعات بیشتر در خصوص این آموزش و دریافت آن، این صفحه را ببینید:

تحلیل عاملی تاییدی در لیزرل

ب- بار عاملي

بار عاملي مقدار عددي است که ميزان شدت رابطه ميان يک متغير پنهان و متغير آشکار مربوطه را طي فرآيند تحليل مسير مشخص مي کند. هرچه مقدار بار عاملي يک شاخص در رابطه با يک سازه مشخص بيشتر باشد، آن شاخص سهم بيشتري در تبيين آن سازه ايفا مي کند. همچنين اگر بار عاملي يک شاخص منفي باشد، نشان دهنده تاثير منفي آن در تبيين سازه مربوطه مي باشد. به بيان ديگر سوال مربوط به آن شاخص به صورت معکوس طراحي شده است.

نرم افزار Smart PLS  تحليل عاملي تأييدي را براي بررسي روايي پرسشنامه به صورت کامل انجام داده و از روش هاي مختلف روايي را بررسي مي کند و همچنين در خروجي اين نرم افزار بارهاي عاملي و جدول همبستگي به صورت کاملا مجزا و قابل فهم ارائه مي شود.

چنانچه مایلید می توانید انجام تحلیل عاملی پایان نامه یا تحقیق خود را به این شرکت آماری سفارش دهید: سفارش تحلیل عاملی

حدیثه دهقان
درباره ی حدیثه دهقان

به عنوان یکی از با سابقه ترین پرسنل شرکت آماری اطمینان شرق، تلاش می کنم کار خود در زمینه پیگیری و انجام سفارشات تحلیل با نرم افزارهای معادلات ساختاری را به خوبی انجام دهم. واتس آپ یا تلگرام من (برای سفارش کار یا هر گونه سوال): 09198180991

56 پاسخ به تحليل عاملي و بار عاملي در نرم افزار Smart PLS
  1. Avatar

    متشکرم

  2. Avatar

    با سلام و تشکر از مطالب بسیار مفیدتون، آیا در صورتی که داده ها نرمال نباشند و از روش حداقل مربعات جزئی و روش pls استفاده کرده باشیم آیا برای امتیاز بندی فرضیه ها باید از آزمون فریدمن استفاده کرد یا با ضرایب مسیر میتوان این مورد را مشخص کرد>

    • سيد مجتبي فرشچي
      سيد مجتبي فرشچي 18 ژوئن 2018 در 18:45 پاسخ

      سلام
      رتبه بندي بر اساس ضرايب استاندارد با رتبه بندي فريدمن متفاوت هست.
      هر گاه بخواهيم متغيرهاي مستقل يا متغيرهاي تحقيق را نسبت به متغير وابسته يا متغير اصلي رتبه بندي کنيم از رتبه بندي ضريب استاندارد استفاده مي کنيم.
      رتبه بندي فريدمن متغيرها را نسبت به هم رتبه بندي مي کند متغير وابسته يا اصلي را در نظر نمي گيرد.
      با اين حال رتبه بندي فريدمن در زماني استفاده مي شود که داده ها نرمال نباشند و متغير وابسته و يا اصلي نداشته باشيم.

  3. Avatar

    سلام. در صورتی که بار عاملی یک سوال کم باشد میتوان نتیجه گرفت که مثلا کارکنان در آن سوال یا بعد ضعیف تر هستند و باید در زمینه آن بعد سازمان تلاش بیشتری انجام دهد؟ مثلا یک سوال در بعد خودتعیینی در سازه توانمندسازی دارای بار عاملی کمتر در مقایسه با سایر سوالات است. حال با توجه به بار عاملی کمتر این سوال میتوان نتیجه گرفت که کارکنان در بعد خودتعیینی ضعیفتر هستند و برای تقویت خودتعیینی در آنان باید اقدامات موثرتری انجام شود یا از بار عاملی یک سوال نمیتوان چنین نتیجه ای گرفت و تنها همبستگی سوال با سازه را مشخص میکند؟؟؟؟؟؟؟؟؟//

    • سيد مجتبي فرشچي
      سيد مجتبي فرشچي 4 آگوست 2018 در 21:12 پاسخ

      سلام. خیر نمیشه.
      بار عاملی فقط همبستگی رو نشون میده.
      اگر بخواین رتبه بندی کنید که کدام قوی تر هست و کدام ضعیف تر باید از اس پی اس اس استفاده کنید و آزمون های دوجمله ای یا تی تست تک نمونه ای استفاده کنید.

      • Avatar

        سلام و ادب بار عاملی هر فاکتور همبستگی اون فاکتور رو با چی نشون میده؟ و اگر برخی از فاکتورها حذف شدند یعنی با چی همبستگی نداشتن؟

        • سيد مجتبي فرشچي
          سيد مجتبي فرشچي 26 نوامبر 2018 در 19:07 پاسخ

          سلام. در نرم افزار های معادلات ساختاری، بر اساس همبستگی کانونی متغیر ها پیش بینی می شوند.
          بارهای عاملی همبستگی هر سوال پرسشنامه را با متغیر مربوط به خود بررسی می کند.
          اگر حذف شوند یعنی برای متغیر مورد نظر مناسب نبودند و نتوانستند در پیش بینی متغیر اثری داشته باشند

          • Avatar

            خیلی ممنون فقط همبستگی کانونی چیه؟ فرض میکنیم که سه تا فاکتور آشکار داریم که هر سه دلالت بر یک متغیر پنهان می کنند. هر فاکتور آشکار یک واریانس مستقل خودشو داره و برایند واریانس های فاکتورهای آشکار مختلف میشه یک واریانس مشترک برای اون متغیر پنهان، حالا هر فاکتور آشکاری که واریانسش با اون واریانس مشترک بیشتر از 0.3 هم خوانی نداشته باشه حذف میشه آیا درست فهمیدم؟؟؟؟

            • سيد مجتبي فرشچي
              سيد مجتبي فرشچي 29 نوامبر 2018 در 20:59 پاسخ

              سلام. همبستگی کانونی نوعی از همبستگی است که همبستگی همه متغیرها به صورت همزمان با متغیر وابسته بررسی می شود.
              بله درست متوجه شدید.

  4. Avatar

    با سلام و عرض خدا قوت و احترام
    اگر میشه تعریفی دقیق از vif رو بهم بگید که اولا چی هست و دوم اینکه چه کاربردی داره.ممنونم از شما

    • سيد مجتبي فرشچي
      سيد مجتبي فرشچي 18 آگوست 2018 در 02:02 پاسخ

      سلام. اين شاخص زماني استفاده مي شود که متغيرهاي تحقيق از روش سازنده به دست مي آيند.
      شاخص vif (فاکتور افزايش نرخ واريانس) براي بررسي هم خطي بين شاخص ها به کار مي رود و اگر مقدار اين شاخص بيشتر يا مساوي 5 باشد، نشان دهنده اين موضوع هست که حداقل 80 درصد ميزاني که آن شاخص سازه را تعريف مي کند، توسط شاخص هاي ديگر نيز تبيين مي شود و احتياجي به باقي ماندن آن شاخص در مدل نيست.

  5. Avatar

    سلام
    تحلیل های عاملی اکتشافی و تاییدی اسمارت پی ال اس چگونه انجام می شود؟ آیا باید بطور مجزا در اس پی اس اس انجام گیرد؟

    • سيد مجتبي فرشچي
      سيد مجتبي فرشچي 18 آگوست 2018 در 01:49 پاسخ

      سلام.
      تحليل اکتشافي با اس پي اس اس قابل انجام است. و نرم افزار اسمارت پي ال اس فقط تحليل تاييدي مرتبه دوم به بالا را انجام مي دهد.

  6. Avatar
    هادی خیرخواهن 7 سپتامبر 2018 در 16:32 پاسخ

    درود بر شما
    وقتی ضریب مسیر (عددی که بر روی رابطه ی بین دومتغیر بعد از اجرای PLS Algorithm نوشته میشود) یا بعبارتی بار عاملی بین دو متغیر مکنون منفی میشود مثلا 0.166 – این امر نشانه ی چیست؟ آیا باید کار خاصی انجام داد؟ مثلا سوال را از متغیری حذف کرد و…؟ و یا اینکه باید به تحلیل، بدون تغییر در مدل ادامه داد؟
    همچنین لطفا بفرمایید نحوه ی گزارش کردنبار عاملی منفی به چه صورت است و ما باید بگوییم که این امر نشانه ی چیست؟
    سپاسگزارم

    • سيد مجتبي فرشچي
      سيد مجتبي فرشچي 8 سپتامبر 2018 در 18:45 پاسخ

      سلام. عدد منفی نشانه رابطه معکوس هست. یعنی بین متغیر مستقل و وابسته رابطه معکوس وجود دارد.
      اگر هم بارعاملی گویه ها منفی است یعنی سوال مورد نظر معکوس بقیه سوالات هست و یا باید حذف شد یا سوال اصلاح شده و مجدد پرسشنامه جمع آوری شود.

    • Avatar
      هادی خیرخواهان 17 نوامبر 2018 در 11:14 پاسخ

      درود بر شما
      ممنون و سپاسگزارم تز مطالب مفید و آموزنده شما
      مدل بنده جهت اجرا توسط نرم افزار اسمارت پی ال اس داردی ۷ متغیر است که
      دو متغیر آن توسط پرسشنامه ی ۱۲ سوالی است که توسط ۱۳۸ نفر تکمیل میگردد
      و ۵ متغیر دیگر توسط پرسشنامه ۲۴ سوالی که توسط ۳۸۴ نفر تکمیل میگردد
      میباشد.
      لطفا راهنمایی بفرمایید چگونه باید فایل را به نرم افزار بدهم تا تحلیل صحیح باشد؟
      سپاسگزارم

      • سید مجتبی فرشچی
        سید مجتبی فرشچی 20 نوامبر 2018 در 12:49 پاسخ

        اوقات بخیر
        برای انجام مدل باید حجم نمونه یکسان باشد. با دو پرسشنامه با حجم نمونه متفاوت نمیشه تحلیل آماری انجام داد.

  7. Avatar

    با سلام و سپاس
    علت پایین بودن اغلب بارهای عاملی یک شاخص در حالیکه اغلب پاسخگویان برای آن شاخص پاسخ و گزینه مشابهی را انتخاب کرده اند چیست؟ مثلا در حالیکه اکثریت پاسخ دهندگان و بیش از 70درصد آنها برای شاخص EN گزینه 4 را به عنوان پاسخ انتخاب کرده اند لیکن بارعامل آن بسیار کم و در حد 2/. منتج گردیده است؟! علت چیست؟

    • سيد مجتبي فرشچي
      سيد مجتبي فرشچي 16 نوامبر 2018 در 20:10 پاسخ

      سلام. براي تاييد بارهاي عاملي يکسان بودن جواب پاسخگويان مهم نيست. بلکه همبستگي بين سوالات هر شاخص و روايي و پايايي بين سوالات اهميت دارد. اگر پايايي بين سوالات پايين باشد، بارهاي عاملي برازش مناسبي نخواهند داشت.

  8. Avatar

    سلام من تحلیل عاملی اکتشافی دارم و تاییدی هر دو یک عامل مکنون داره واسه تاییدی با لیزرل انجام دادم ولی واسه اکتشافی نمیدونم از چه نرم افزاری استفاده کنم که شبیه لیزرل باشه از اسمارت pls نتونستم استفاده کنم چون رابطه بین دو متغیر مکنون را میخواد و من ندارم

    • سيد مجتبي فرشچي
      سيد مجتبي فرشچي 15 دسامبر 2018 در 22:42 پاسخ

      سلام. برای تحلیل اکتشافی باید از اس پی اس اس استفاده کنید.
      ابتدا باید با استفاده از تحلیل اکتشافی عامل ها را تعیین کنید و بعد تحلیل عاملی تاییدی انجام دهید.
      اگر عامل ها مشخص باشد احتیاجی به تحلیل اکتشافی نیست.(البته نظر استاد راهنما ارجحیت دارد)

  9. Avatar

    سلام وقت بخیر

    درباره سازه های غیرانعکاسی یعنی تکوینی نظر شما چیه؟ آیا میشه از تحلیل عاملی تاییدی برای بررسی روایی سازه استفاده کرد؟
    در کتاب های فارسی زبان خوندم که روش pls مناسب تحلیل عاملی تاییدی نیست. پس بر چه اساس از این روش برای تحلیل عاملی تاییدی استفاده میشه؟

    ممنونم برای فرصت تبادل اطلاعاتی که فراهم می کنید.

    • سيد مجتبي فرشچي
      سيد مجتبي فرشچي 22 دسامبر 2018 در 14:14 پاسخ

      سلام. پی ال اس برای داده های انعکاسی فقط تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم انجام می دهد.
      داده های متغیر تکوینی احتیاجی به روایی سازه ندارد.

  10. Avatar

    با سلام
    اگر امکان دارد در مورد طرح سوالات پرسشنامه (یعنی نوع پرسش و اینکه سوالات در پرسشنامه چگونه طرح شوند گزینه ای یا تک جوابی) و تعداد سوالات و تعداد نمونه بر اساس متغییر ها برای تحلیل عاملی اکتشافی مثال عنوان بفرمایید
    با تشکر از زحمات شما

    • سيد مجتبي فرشچي
      سيد مجتبي فرشچي 29 دسامبر 2018 در 20:21 پاسخ

      سلام. برای تحلیل اکتشافی تعداد سوالات مهم نیست. ولی بهتر است سوالات مناسب و مفید و از طیف لیکرت استفاده شود.
      البته حجم نمونه باید ۱۵ تا ۲۰ درصد بیشتر از تعداد سوالات پرسشنامه باشد.

  11. Avatar

    با سلام
    ممنون از مطالب مفیدتون
    من برخی سوال های پرسشنامه ام دارای جهتگیری منفی بودن(یعنی باید عکس بقیه نمره گذاری می شدن). حال در اس پی اس اس این سوال ها رو ری کد کردم و جهت نمره گذاریشون رو با بقیه همراستا کردم(مثلا برای سوالی که تاثیر منفی بر متغیر داشت به کاملا موافقم نمره 1 و به گزینه ی کاملا مخالفم نمره 5 دادم. حال با اونها تو نرم افزار اسمارت پی ال اس می خوام تحلیل عامل تاییدی رو انجام بدم، آیا اون داده هایی که من ری کد کردم به حالت قبل از ری کد برمی گردن و وارد پی ال اس میشن یا به همون صورت ری کد شده و اصلاح شده؟ نتایج تحلیل عاملی یکم مشکوکم کرده که این سوال رو می پرسم.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    لازم به ذکر است که از گزینه ی recod in to same variable استفاده کرده ام.

    • سيد مجتبي فرشچي
      سيد مجتبي فرشچي 13 ژانویه 2019 در 16:01 پاسخ

      سلام. در پرسشنامه همه سوالات باید همسو باشند. چون در غیر این صورت پایایی و روایی رد می شود.
      باید سوالات معکوس را هم جهت با بقیه سوالات کرده و بعد در اسمارت پی ال اس تحلیل عاملی تاییدی انجام شود.

  12. Avatar

    اگر مقدار t value که میبایست با ضریب خطای نیم درست عددی بیش از ۱/۹۶ برای تایید باشد اگر عدد ۴۵۵ یا زیاد بود به چه معناست و دلیلش چیست .اگر امکان داره در ایمیل بنده توضیح دهید

    • سيد مجتبي فرشچي
      سيد مجتبي فرشچي 29 ژانویه 2019 در 16:44 پاسخ

      به علت همگرایی شدید داده هاست. اگر حجم نمونه زیاد باشد مشکلی ندارد ولی اگر حجم نمونه کم باشد یعنی اشتباه در برداشت داده ها صورت گرفته است.
      البته مهم ضریب استاندارد است که باید بین یک و منفی یک باشد.

      • Avatar

        خیلی ممنون آقای فرشچی کمک بسیار شایانی کردید و از اطلاعات مفید و علم آماری و البته خودتان نهایت سپاس رو دارم🌷🌷🌷🌷

  13. Avatar

    سلام. روز بخیر.
    من دو تا پرسشنامه رو با هم مقایسه می کنم. هر دو پرسشنامه دارای 5 سوال هستند. این سوالات از طریق طیف لیکرت نمره دهی میشن (متغیرهای ترتیبی) جواب افراد به پرسشنامه تبدیل به یک نمره کلی میشه که این نمره یک متغیر پیوسته است. برای بررسی ارتباط بین این دو پرسشنامه از همبستگی پیرسون و پلی کریک استفاده کردم که این نمره 0.61 بدست اومد که نشون میده این پرسشنامه ها با هم همبستگی بالایی دارن. برای اینکه بفهمم این دو پرسشنامه یک مفهوم رو اندازه گیری می کنند یا خیر میخوام از EFA استفاده کنم و سوالم اینه که از کدوم روش چرخش باید استفاده کنم؟

  14. Avatar

    با سلام و احترام من پرسشنامه ای رو بر اساس مطالعه در مقالات و سایت دانشگاههای مختلف که با ایتم مورد تحقیق بنده در سرو کار داشتند استخراج کردم و بعد این پرسشنامه توسط خبرگان مورد بررسی قرار گرفت و پس از تایید نهایی در اختیار اعصای نمونه قرار گرفت برای تایید روایی محتوایی CVI, CVR و برای روایی صوری، آزمون تاثیرمحاسبه شد برای روایی سازه ای میخواهم از تحلیل عاملی تاییدی استفاده کنم سوالات من 58 تا است و نمونه من هم 76 نفر هستند آیا در smart pls میتونم این آزمون رو انجام بدم با تشکر

    • سيد مجتبي فرشچي
      سيد مجتبي فرشچي 2 مارس 2019 در 16:07 پاسخ

      سلام. بله.
      منتها ابتدا باید تحلیل عاملی اکتشافی انجام شود و بعد از نرم افزار اسمارت پی ال اس برای تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم را انجام داد.

  15. Avatar

    با درود بر استاد عزیز
    اینجانب که به غایت حض بردم
    دوسوال خدمتتون داشتم و پیشاپیش سپاسگذارم :
    -اول اینکه در پی ال اس، ضریب مسیر به صورت منفی و بالاتر از یک ظاهر شد (منفی1.32). علت چیست استاد؟
    -دوم اینکه یکی از بارهای عاملی مقدار منفی 3دهم و یگری مقدار منفی 6دهم حاصل گردید لیکن مقدار t آنها هردومعنادار می باشد. آیا میتوان با توجیه معناداری، انها را حذف ننمود؟
    -سوم اینکه شاخص VIF شاخص بسیار سخت گیری هست و بااینکه همه شاخصهای دیگر اوکی و دارای ضرایب مسیر معنادار و روایی و پایایی مناسب بودند باز هم بیشتر عوامل مورد تائید VIF نبوده و بالاتر از 5 یا 10 و…شدند… ایا VIF به تنهایی تعیین کننده هست؟
    باز هم سپاس

    • سيد مجتبي فرشچي
      سيد مجتبي فرشچي 11 جولای 2019 در 01:13 پاسخ

      سلام. با تشکر از لطف شما
      سوال اول: به احتمال زياد هم پوشاني زياد بين دو متغير يا داده پرت در داده ها وجود دارد.
      سوال دوم: شاخص VFI براي متغيرهاي سازنده گزارش مي شود و اگر شما متغير انعکاسي داشته باشيد اين شاخص مناسب نيست.

  16. Avatar

    سلام اقای فرشجی
    منظور از روایی واگرا در پی ال اس چیست و اگر منفی بشود چه معنایی داره؟

    • سيد مجتبي فرشچي
      سيد مجتبي فرشچي 11 جولای 2019 در 01:14 پاسخ

      سلام. بررسي همبستگي سوالات هر متغير در متغير ديگر.
      نبايد منفي باشد. چون در جدول بارهاي متقاطع همه ضريب هاي مسير مربوط به يک متغير بايد مثبت باشند. و در جدول فورنل لارکر هم از مجذور استفاده مي شود که اصلا امکان منفي بودن نيست.

  17. Avatar

    با سلام و وقت بخیر ضریب بار عاملی در بین دو متغیر مستقل و وابسته 285/ است برای افزایش ان چکار باید کرد باید سوالی را حذف کرد؟؟

    • سيد مجتبي فرشچي
      سيد مجتبي فرشچي 11 جولای 2019 در 01:15 پاسخ

      سلام. کار علمي نمي توان کرد. چون نتيجه ا ز داده ها به دست مي آيد. بايد مجدد داده جمع آوري شود شايد نتيجه بهتري حاصل شود.

  18. Avatar

    سلام
    چرا با اینکه سوال های پرسشنامه دارای پایایی خوبی هستند چندین سوال از یک متغیر دارای بار عاملی پایین تر از 0/5 می باشند و آیا راهی برای اینکه بتوانم بار عاملی تعدادی از این گویه ها را بالا ببرم وجود دارد؟

    • سيد مجتبي فرشچي
      سيد مجتبي فرشچي 13 جولای 2019 در 17:52 پاسخ

      سلام. آزمون پایایی و بار عاملی متفاوت است. بار عاملی بالای ۴ دهم قابل قبول است.
      اگر پایین تر از این مقدار بود یا باید سوال حذف شود و یا طبق سوالات تایید شده داده های سوال مربوطه اصلاح شود

  19. Avatar

    با سلام
    من در محاسبات pls در بخش بار عاملی اعداد منفی حاصل شده و اصلا نمیدونم باید چکارش کرد . اصلا عدد منفی قابل قبوله؟ در صورت عدم قبول سوال را دقیقا باید چه کرد

    • سيد مجتبي فرشچي
      سيد مجتبي فرشچي 21 جولای 2019 در 16:39 پاسخ

      سلام. باید بار عاملی تمام سوالات در یک جهت باشد.
      اگر یک سوال بار منفی داشته باشد یعنی با سوالات دیگر همسو نیست و این در پایایی تاثیر می گذارد و پایایی قابل اعتماد نیست

  20. Avatar

    سلام
    4 تا از 7 فرضیه من با pls رد شدند چکار باید کنم؟

    • سيد مجتبي فرشچي
      سيد مجتبي فرشچي 1 سپتامبر 2019 در 14:14 پاسخ

      سلام. بررسی مجدد داده ها شاید تغییری ایجاد کند، از نظر وجود داده گمشده، اشتباه در ورود داده، بررسی داده های پرت و اشتباه . . .

  21. Avatar

    سلام. وقت شما بخیر. آیا امکان دارد که در مدل عاملی، یک گویه به دلیل اینکه تمامی پاسخ ها مشابه هستند (به طوری که میانگین نظرات تقریبا از طیف 7 گزینه ای لیکرت 7 باشد) آن گویه در مدل معنی دار نباشد؟
    من یکی از مهمترین گویه های کارم حذف شده در حالی که در جامعه مورد بررسی ، گویه ای است که همه پاسخ دهندگان در آن مورد “کاملاً موافق” هستند.
    متشکرم
    کمی محدودیت زمانی دارم
    ممنون می شوم که در پاسخ تسریع فرمائید

    • سيد مجتبي فرشچي
      سيد مجتبي فرشچي 1 سپتامبر 2019 در 15:41 پاسخ

      سلام. بله این امکان وجود دارد که با وجود میانگین خیلی بالای یک گویه بازهم معنی دار نباشد.
      بین گویه های یک شاخص یا سازه نباید شکاف زیادی وجود داشته باشد (طیف 7 تایی لیکرت).

  22. Avatar

    rho_A توی pls یعنی چی؟

    • سيد مجتبي فرشچي
      سيد مجتبي فرشچي 8 سپتامبر 2019 در 20:45 پاسخ

      لطفا بیشتر توضیح بدهید، در کجا با چنین موردی برخورد داشتید؟

      • Avatar

        توی smart pls وقتی گزارش میگیرم توی جدول پایایی و روایی سازه کنار تلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی فاکتوری بن نام rho_A میاد

  23. Avatar
    فاطمه سادات 15 اکتبر 2019 در 12:12 پاسخ

    عرض سلام و وقت بخیر. با توجه به اینکه در کار فراتحلیل به ضریب همبستگی نیاز داریم آیا مقالاتی که فقط بار عاملی دارند هم قابل استفاده هستند؟ مثلا موضوع بنده فراتحلیل عوامل موثر بر متغیر x است. حال بعضی مقالات عوامل موثر خوبی را از راه تحلیل عاملی شناسایی کرده ولی فقط بارعاملی دارد. راهی برای استفاده از اینگونه مقالات در فراتحلیل نیست؟
    پیشایش از راهنمایی شما متشکرم.

  24. Avatar

    سلام
    تحلیل عاملی اکتشافی را با متغیرهای رتبه ای انجام می دهیم
    چون جواب سوالات به شکل لیکرت طراحی شده است، چطور میتونیم این آزمون را انجام بدهیم؟ مگر نباید این آزمون برای متغیرهای پیوسته انجام شود؟؟؟


[بالا]

یک پاسخ ارسال نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام؛

1- بهترین راه ارتباط با ما (سفارش تحلیل یا سایر درخواستها) واتساپ می باشد.

2- براي خريداري محصولات اگر در سايت عضو شويد بهتر است، زيرا در آینده با ورود به محيط کاربري خود مي توانيد به محصولات خريداري شده دسترسي داشته باشيد. البته بدون این اقدام نیز خریداری محصول و دریافت لینک آن براحتی امکان پذیر است.

3- براي جستجو در میان کامنت ها از ctrl+f استفاده کنيد. ضمنا امکان جستجو در محتوای سایت از نوار بالای صفحات وجود دارد.

شرکت آماری اطمینان شرق

Open chat
1
سلام. چنانچه قصد سفارش تحلیل دارید، می توانید از طریق واتس آپ {09198180991} با ما ارتباط بگیرید.
روی آیکن واتس آپ کلیک کنید:
Powered by